Gedragsverandering is moeilijk maar niet onmogelijk

Zoals jullie misschien hebben gezien in mijn filmpjes op facebook, heb ik eind januari 2 weken een pijnmanagementprogramma gevolgd. Twee keer 5 dagen zat ik in een hotel in Berg en Dal en het weekend mocht ik lekker naar huis. Nu zal je misschien denken dat is lekker. Heerlijk in een hotel je lekker laten verwennen. 

Ja, het was fijn om niet alle drukte van thuis te hebben. Geen huishouden, eten koken, etc. alleen maar even tijd voor jezelf. Ik heb dat ervaren als heel fijn. Even de tijd voor jezelf nemen dat is iets wat je vaker zou moeten doen. Maar daarnaast moest ik ook flink aan de bak van 09.00 - 17.00 uur met een heel intensief programma.

Chronische pijn is iets waar je mee moet leren leven. Maar om er voor te zorgen dat de pijn niet meer je leven bepaald, moeten er dingen veranderen. Dingen die je al jaren op een bepaalde manier doet moeten ineens anders en dat is best een dingetje. Vaak leveren ze voor de korte termijn iets op, maar op de langere termijn helemaal niet. Ik werkte en leefde al een tijdje op de automatische piloot. Daar is op zich niets mis mee en kan soms heel handig zijn, maar ik wil weer zelf het heft in handen nemen. Ik wil mijn gedrag veranderen en er weer vol voor gaan. Maar hoe zorg ik voor een gedragsverandering? En kan ik dat wel? Daarom heb ik daar hulp voor gezocht. Dus moest ik leren hoe ik heel bewust dingen anders moet doen en in zo'n beschermde omgeving waar ik zat is dat makkelijker dan thuis. Thuis zit ik weer gewoon in het normale leven en merk ik dat ik toch snel terug val in mijn oude patroon. En dat wil ik juist niet! In het programma wat ik heb gevolgd zijn in grote lijnen de volgende stappen aan de orde gekomen.

Gedragsverandering in 3 stappen:

  1. Bewustwording (het grootste gedeelte van ons denken en doen is onbewust)
  2. Actie (als je weet waar je staat en waar je naar toe wilt en welk gedrag je wilt veranderen dan is het tijd voor actie)
  3. Reflectie (welke gedragsverandering wil ik op korte en lange termijn, evalueer tussendoor en stel je zelf de vraag of je nog op de goede weg bent en werkt het of moet je bijstellen).

Veranderingen zijn spannend maar echt niet eng. Maar je moet wel open staan voor nieuwe dingen. Gedragsverandering is ook niet van de ene op de andere dag gerealiseerd. Beloon je zelf dan ook als het lukt. 

Gezonde leefstijl vraagt om gedragsverandering

Wat heeft dat alles nu te maken met een gezonde leefstijl en een gezond gewicht. Nou heel veel kan ik je vertellen. Als je wat kilootjes kwijt wilt of je wat fitter en energieker wilt voelen dan kan je niet doorgaan zoals je het nu doet. Dan zal je dingen moeten veranderen om dit te kunnen realiseren. Ook een stukje gedragsverandering dus. Je moet misschien je eetpatroon aanpassen, wat meer of anders bewegen, meer rustmomenten pakken. Zo zijn er nog heel veel dingen op te noemen.

Ik weet nu als geen ander hoe moeilijk dit is. Dingen anders doen en bewust doen die je eigenlijk al jaren op de automatische piloot deed. Ik kwam vorig jaar op zo'n punt dat ik weer de controle wilde over mijn lijf en niet dat de pijn de controle had. Die tijd is voor mij voorbij. En daar moet ik elke dag aan denken en bij stil staan, zodat ik niet weer terugval in mijn oude patroon. Maar het gaat lukken! Want op de lange termijn brengt me dat meer en dat is iets wat ik me nu realiseer.

En nee, het is echt niet raar om hulp te vragen. Ik heb dat ook gedaan, hoe moeilijk dat ook was. Ik dacht dat ik het allemaal wel zelf kon. Maar soms lukt het gewoon even niet. Ik ben echt blij dat ik het heb gedaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *