Help, mijn kind eet geen groente

Ik heb vorige week 4 gastlessen gegeven aan de ouders van de kinderen die op de VVE (Peuterspeelzaal) zitten. Tijdens deze bijeenkomsten kwam heel vaak naar voren dat de meeste problemen zitten bij het avondeten en dan wel het eten van groente. Veel kinderen lusten geen groente, of willen het in ieder geval niet eten. 

Hoe kan je er nu voor zorgen dat je kind wel groente gaat eten. 

- Eet zelf groente. Kinderen nemen vaak het gedrag van hun ouders over. Geef dus als ouder het goede voorbeeld.

- Maak het leuk. Maak er een feestje van door het op een leuke manier te presenteren. Maak er een leuk figuurtje van of geef het groentegerecht een stoere naam.

- Geef kleine porties. Geef een portie wat voor het kind haalbaar is. Niet een enorme berg opscheppen, daar ziet het kind als een berg tegenop. Wees trots, al heeft het maar 1 of 2 hapjes gegeten. Je kunt een kind niet dwingen te eten.

- Betrek de kinderen erbij. Laat ze mee groente uitkiezen en betrek ze bij het boodschappen doen, bij het koken, wassen en snijden. Het is ook leuk om zelf wat te kweken zoals kruiden of waterkers.

- Eet de hele dag door groente. Groente eten hoeft niet alleen bij het avondeten, maar kan ook bij de lunch of tussendoortje. Verwerk de groente in sauzen, soepen, smoothies of als dip.- Combineer smaken. Je kind lust misschien geen bloemkool of broccoli maar met een beetje kaassaus misschien wel. 

- Leer spelenderwijs. Leg uit waarom groente eten belangrijk is. Hoe het groeit, waar het vandaan komt. Een leuk boekje om te lezen is "Het blije bordje van Bobbie". Je kan het boekje downloaden van de wkof-site. Er is ook een filmpje van gemaakt.

- Geef niet op na een mislukte poging. Een kind moet een bepaalde smaak gemiddeld 10-15 keer proeven voordat hij deze leert kennen. Laat een kind bijvoorbeeld eerst eens proeven en dat betekent niet altijd doorslikken.

- Beloon het kind niet met een toetje of snoepje. Zo bevestig je alleen maar dat een toetje lekkerder is dan de groente. Doe het liever in de vorm van een sociale beloning. Laat het kind stickers verdienen en bij 10 stickers samen iets leuks doen bijvoorbeeld. Hier kan je leuke beloningskaarten downloaden of een groentebingo om het kind uit te dagen.- Maak er geen strijd van. Maak er een gezellig eetmoment van en geef het niet te veel aandacht. Je kan wel van te voren afspraken maken. Is het eetmoment voorbij dan wordt gewoon de tafel afgeruimd. Bord leeg of niet. Geef er ook niets voor in de plaats in de vorm van een boterham of iets. Vergis je niet in hoe weinig sommige gezonde kinderen nodig hebben. Ongemerkt gaat er overdag vaak toch wel wat naar binnen (stukje worst bij de slager, krentenbol bij de bakker, stukje kaas). En wat een kind de ene dag niet eet haalt het de volgende dag misschien wel weer in. Als je kind gewoon groeit en als ze gewoon lekker speelt en lichamelijk bezig is, is er wat dat betreft weinig aan de hand.

- Eet zo veel mogelijk op vaste tijden. Als kinderen te lang moeten wachten worden ze moe en hangerig en wordt het lastig gezellig aan tafel te zitten. Dan kans is ook groter dat er te veel tussendoortjes worden gegeten en de honger al weg is.

- Experimenteer met de bereiding. Serveer de groente eens rauw, gestoomd of gewokt in plaats van gekookt.

Heb je aan de hand van deze tips nog vragen? Boek dan nu een gratis skype-sessie. Ik deel in deze gratis sessie minimaal 2 gouden tips waar je direct mee aan de slag kunt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *