Wat smeer jij op je boterham?

Bter

In het programma “Een broodje gezond” werd dit keer aandacht besteed aan boter. Wat smeer jij op je boterham? Wat is gezonder: Roomboter of margarine. In het programma waren de meningen nogal verdeeld. De boeren kozen voor hun eigen gemaakte roomboter en de arts en de wetenschapper gaan voor de margarine.

Ik vind het nog al kort door de bocht, want in het programma wordt alleen maar gekeken naar de vetten die in boter zit en wat we op ons brood smeren. Maar vetten zitten natuurlijk in heel veel andere producten waar we in verhouding veel meer van binnen krijgen op een dag. Dat kleine beetje boter wat je op een dag op je boterhammen smeert is in verhouding maar een klein gedeelte van de hoeveelheid vet die je op een dag binnenkrijgt. Waarom zijn vetten belangrijk voor ons lichaam.

Vetten zijn onmisbaar voor het lichaam

Vet is te vinden in plantaardige- en dierlijke producten. Het is een bron van energie en wordt in het lichaam opgeslagen als reserve-energie voor als het lichaam het nodig heeft. Vet produceert meer dan twee keer zoveel energie als koolhydraten en eiwitten.

De belangrijkste functies van vet zijn:
• Het dient als een bron van (reserve)energie.
• Het reguleert de lichaamstemperatuur tijdens kou.
• Het voorziet botten, organen en zenuwen van een beschermlaag.
• Het helpt met het absorberen van vitaminen A, D, E en K.
• Het zorgt voor het optimaal functioneren van het hart, hersenen en zicht.
• Het zorgt voor optimale groei van het lichaam, haar, nagels en houdt de huid gezond.

We kennen 2 soorten vetten. De verzadigde- en de onverzadigde vetten.

  1. Verzadigde vetten zitten vooral in dierlijke producten zoals vlees, worst, volvette kaas en boter, maar ook in chocolade en kokos, koek, gebak en zoutjes. Te veel aan verzadigde vetzuren kan leiden tot een stijging van het slechte cholesterol. Hierdoor komt er plaque in onze aderen en de aderen slippen dicht. Dit vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Inname van te veel verzadigde vetzuren zorgen ook voor gewichtstoename.
  2. Onverzadigde vetten komen vooral voor in plantaardige producten. Onverzadigde vetten (omega 3, 6 en 9) zorgen onder andere voor een lager risico op hart- en vaatziekten, het goed functioneren van de hersenen en zicht, normale groei en een gezonde huid. Het is daarom uitermate belangrijk dat de voeding deze drie vetten bevat door bijvoorbeeld vis, noten, zaden en plantaardige oliën te gebruiken.

Ik kies voor roomboter

Ik gebruik altijd roomboter en dat blijf ik ook doen. Ik kies liever voor een natuurproduct en niet voor een geknutseld product. Ik probeer zo veel mogelijk puur te eten. In de fabriek worden er toch allerlei smaakstoffen etc. aan de margarine toegevoegd, wat voor mij de reden is om te kiezen voor roomboter. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je er veel van gebruikt en dikke lagen roomboter op je boterham smeert. Gewoon een dun laagje roomboter op de boterham kan mijn inziens geen kwaad en niet elk beleg heeft boter nodig. Ik laat liever alle andere producten staan waar al die slechte onverzadigde vetten inzitten zoals koek, worst, zoutjes etc..

Wat kies jij?

Ieder maakt hierin zijn eigen keus. Kies jij voor een puur product of voor een geknutseld product. Vet is onmisbaar voor het lichaam, maar kies vooral de goede vetten en zorg dat je niet te veel binnen krijgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *