Suikerposter

Tijdens de Sportfair was er veel aandacht voor de suikerposter. Er werd regelmatig gevraagd of ze de suikerposter ook konden terugvinden op mijn website. Bij deze. Veel mensen schrikken nog van de hoeveelheden suiker die in de verschillende producten zit. Juist ook producten waar je het niet verwacht.

Suikerposter koekjes

 

De grootste schrik was er bij de enorme hoeveelheid suiker in de Snelle Jelle. Zit je zo even 5 suikerklontjes weg te eten. Een gezonde variant van de ontbijtkoek vind je hier.

De gemiddelde jaarlijkse inname van toegevoegde suikers door Nederlanders is 26 kg. Dit is een gemiddelde dagelijkse inname van 71 gram per dag. Van alle suikers die we innemen is 55% toegevoegd aan de voeding.

Wat zijn toegevoegde suikers:
Alle ongeraffineerde suiker, witte en bruine suiker, honing, siroop en stroop die worden toegevoegd tijdens de productie of bereiding van voedingsmiddelen. Van nature aanwezige suiker in onbewerkte producten (fruit, groente, peulvruchten, aardappelen, vis, vlees, gevogelte en eieren) en in sappen, fruitconcentraten en brood vallen niet onder ter, evenmin als de lactose in zuivelproducten.

De Belangrijkste productgroepen die bijdragen aan de inname van toegevoegde suikers zijn: Frisdrank, zuivelproducten, cake, koek, chocolade en snoepgoed.

Suiker wordt ook wel koolhydraat genoemd. Koolhydraten zijn de brandstof voor ons lichaam. Het vermijden van koolhydraten is dan ook geen optie. Het is wel verstandig te kiezen voor de goede koolhydraten.

Goede koolhydraten zitten vol vezels en zijn dus erg belangrijk voor ons lichaam (denk aan Broccoli, spinazie, volkoren brood, fruit, linzen, noten etc).
goede koolhydraten

Slechte koolhydraten bevatten nauwelijks voedingswaarden en kan je dus beter zoveel mogelijk vermijden (denk aan wit brood, frisdrank, suiker etc.).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *